Clauze abuzive în contractele dealerului „Suzuki” din Iaşi

– Pornind de la sesizarea revistei FINANCIARUL, Judecătoria Iaşi a constatat caracterul abuziv al unor clauze din contractele de vânzare-cumpărare a autoturismelor Suzuki, încheiate de „Doly” SRL Iaşi

– Cumpărorii de maşini „Suzuki” care au fost prejudiciaţi prin aplicarea clauzelor abuzive îşi pot recupera sumele achitate cu titlu de penalizări

– Judecătoria Iaşi a impus dealerului „Suzuki” să modifice prevederile considerate ca fiind abuzive

.

În luna noiembrie 2008, revista FINANCIARUL a sesizat Protecţia Consumatorilor în ceea ce priveşte clauzele contractuale incluse în contractele comerciale pe care societatea „Doly” SRL Iaşi le-a încheiat cu persoanele care au achiziţionat autoturisme Suzuki.

Într-o primă fază, Inspectoratul  Regional pentru Protecţia Consumatorilor (IRPC) Iaşi a verificat contractele de vânzare-cumpărare încheiate de „Doly” şi a constatat grave deficienţe, motiv pentru care a amendat dealerul auto şi a transmis documentul către Judecătoria Iaşi, instituţia urmând să stabilească dacă acele contracte conţin şi clauze abuzive.

Recent, prin Sentinţa nr.4340 (referitoare la Dosarul 23182/245/2008), instanţa a respins solicitarea „Doly” de anulare a procesului verbal de contravenţie încheiat de IRPC Iaşi, a constatat caracterul abuziv al articolelor 8 şi 9 din contractul de vânzare-cumpărare şi a dispus modificarea acestor clauze abuzive.

Dai banii, iar maşina o vezi la… Sfântu Aşteaptă!

În motivarea deciziei, instanţa a precizat următoarele:

„Conform art.3 din contract, CUMPĂRĂTORUL are obligaţia de a plăti integral preţul autoturismului în momentul semnării contractului, pe când vânzătorul are obligaţia de livrare a autoturismului în termen de 15 zile lucrătoare de la data ieşirii din fabricaţie (art 8).

Aceasta înseamnă că, deşi cumpărătorul plăteşte integral preţul în momentul încheierii contractului, el nu poate cunoaşte data la care vânzătorul îi va livra produsul, data ieşirii autoturismului din fabricaţie neputând fi cunoscută de către cumpărător.

Mai mult, art.9 din contract dă posibilitatea VÂNZĂTORULUI de a modifica unilateral termenul de livrare a produsului, fără a suporta nici un fel de panelităţi, în timp ce cumpărătorul suportă o penalizare de 10% în cazul în care nu preia autoturismul, potrivit art.17 din contract”

Clienţii păcăliţi de „Doly” îşi pot recupera banii

În decizia instanţei ieşene se mai precizează că „Doly” are obligaţia de a modifica acele prevederi care au caracter abuziv, articolul 8 urmând să aibă următorul conţinut: „termenul de livrare va fi de 15 zile calendaristice de la data semnării contractului”.

În ceea ce priveşte articolul 9, Judecătoria Iaşi a impus firmei „Doly” să îl modifice astfel: „dacă livrarea nu poate fi făcută în 15 zile calendaristice de la data semnării contractului, vânzătorul va fi obligat să suporte o penalitate de 10% din valoarea totală preconizată în contract, iar noul termen va fi stabilit de comun accord cu cumpărătorul”.

După cum ne-au declarat reprezentanţii Protecţiei Consumatorilor Iaşi, cumpărătorii care au plătit o penalitate de 10% (prin aplicarea articolului nr.9) îşi pot recupera suma achitată datorită faptului că prevederile acelui articol au fost considerate ca având caracter abuziv.

„Şmecheria” SPOT a rămas, deocamdată, nesancţionată

După cum revista FINANCIARUL a demonstrat la depunerea sesizării menţionate, „Doly” a utilizat (cel puţin până la jumătatea lunii iunie 2008) alte contracte decât cele supuse verificării Protecţiei Consumatorilor, iar conform acestor documente (articolul 3) clientul ar fi trebuit să achite contravaloarea autoturismului achiziţionat „în lei la cursul SPOT al BRD, din ziua efectuării plăţii”, în contul RO14BRDE240SV56013302400 deschis la BRD Iaşi, în favoare SC DOLY SRL…”.

În realitate, facturarea şi, implicit, plata s-a efectuat „la cursul de schimb al Băncii BRD Iaşi – Agenţia Galata din ziua efectuării plăţii”, după cum se precizează în facturile proforme eliberate de SC „Doly” SRL Iaşi.

Din verificările efectuate de revista FINANCIARUL a reieşit faptul că această încălcare a prevederilor contractului de vânzare-cumpărare este în defavoarea cumpărătorului, cursul SPOT (de licitaţie) al oricărei bănci fiind mai mic decât cel de la casele de schimb.

În plus, cursul SPOT este cu atât mai mic cu cât suma care face obiectul schimbului valutar este mai mare, situaţie care nu se înregistrează în cazul cursului de la casele de schimb.

În cazul nostru, ţinând cont de faptul că preţul autoturismelor „Suzuki” ajunge până la 30.000 euro, diferenţa dintre cursul SPOT şi cursul de la casa de schimb poate depăşi 0,1 RON (1.000 ROL).

Astfel, prin încălcarea prevederilor contractului de vânzare-cumpărare, consumatorul (cumpărătorul) este „furat” de sume care, în funcţie de evoluţia cursului leu-euro şi de preţul autoturismului, pot ajunge şi la 3.000 RON.

Din păcate, reprezentanţii IRPC au arătat că nu au „instrumentele” necesare pentru a stabili valoarea prejudiciului adus cumpărătorilor prin utilizarea altui curs decât cel menţionat în contract.

Prin urmare, la sesizarea redactorilor revistei FINANCIARUL, cercetarea va fi efectuată mai departe de instituţii precum Direcţia de Finanţe sau Garda Financiară, cu solicitarea de confiscare a sumelor încasate ilegal şi despăgubirea clienţilor.

Chiar dacă această verificare va dura câteva luni, ca şi în cazul procesului privind clauzele abuzive, revista FINANCIARUL îşi exprimă convingerea că şi aceste instituţii vor sancţiona practicile firmei „Doly” şi vor găsi o soluţie adecvată pentru despăgibirea celor „furaţi” prin utilizarea unui alt curs de schimb decât cel prevăzut înn contract.

Autor:

Dan SCARLAT, Financiarul


Mai multe despre acest subiect:.

Cum şi-a fraierit clienţii dealerul “Suzuki” din Iaşi?

–  La calcularea preţului în lei, reprezentantul „Suzuki” a utilizat alt curs decât cel prevăzut în contract, sumele „furate” de la client putând ajunge până la 3.000 RON

Vedeti AICI CUM ARATĂ CONTRACTUL ŞI FACTURILE prin care dealerul Suzuki şi-a fraierit clienţii

.

.

7 comments

Get RSS Feed
  1. nebuni

    Voi sunteti nebuni sau va faceti ? Cum sa semnezi contractul pt o masina in productie cu 15 zile inainte de livrare? Si daca acel client se razgandeste in 2 luni cat dureaza productia, eu ca si dealer ma spal cu ea pe cap ?

    Ref la cursul SPOT, se complica ei prea mult. Toti dealerii au cursul de vanzare al bancii cu care lucreaza. La vanzare ai acelasi curs indiferent ca e sucursala Galata sau mai stiu eu care.

  2. @nebuni

    @nebuni: Fereasca D-zeu sa fi si tu dealer.. orice afacere are beneficii si riscuri, mai scuteste-ne de capitalismul tau de balta! Ramai cu banii de avans daca nu vine si revinzi masina, ce e asa de greud e inteles?

    Ce fel de dealer iti cere sa platesti integral toata suma la cursul SPOT (ca sa te taxele la cursul zilei de fapt) inainte de a da o data certa de livrare (in 30 iunie, 1 septembrie sau orice altceva)?

    Ce client ar cumpara o masina de la un asemenea dealer daca contractul este evident in defavoarea lui? Pacat ca se intampla asemenea practici in curtea unor producatori de bun simt…

    Mai bine isi strnage omul cureaua si isi achizitioneaza o masina de la un producator premium ca asa macar stie pe ce da banii…

  3. ioana

    buna ziua! felicitari revistei Financiarul pentru initiativa avuta! ca o sugestie…….ati putea sa incercati si la „impuls leasing!” cred ca nu sunt singura care e de parere ca ei au impresia ca trebuie sa platesti-pardon-ai obligatia- sa platesti si fiecare secunda pe care o respiri din momentul semnarii contractului….

  4. Emma

    De acord cu George in ce priveste Impuls Leasing ; clauzele contractuale si practicile lor in ce priveste comisioanele si tot felul de alte cheltuieli = excrocherie ;
    calitate servicii = dezastru …nici macar nu se mai obosesc sa raspunda la telefon clientilor

  5. elims

    aceleasi probleme in clauzele contractuale neclare sunt si la Union Motors Bucuresti. La care se mai adauga aroganta staffului.

    pe scurt, ai impresia ca e hotie curata. Dai banii, astepti, si daca ei se indura, iti vor comunica un termen de livrare indepartat, care e oricum estimativ si modificabil.

    poate initiati o investigatie si pe cazul acestui dealer.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete și atribute HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>