Get Adobe Flash player 

Cafeina, noua armă împotriva maladiei Alzheimer

8 iulie 2009

Extern

Administrata la soricei, cafeina amelioreaza memoria si reduce leziunile cerebrale ale maladiei Alzheimer, scrie ziarul francez Le Figaro.

Boala Alzheimer afecteaza 15% din persoanele in vârsta de peste 80 de ani. În Franta, 850.000 de persoane sunt afectate.

Cei care au peste 65 de ani traiesc cu obsesia acestei boli care duce la dependenta intr-un interval de la sapte la zece ani.

Exista vreo cale de prevenire? Studii recente au relevat impactul favorabil al exercitiului fizic si intelectual, precum si al controlului hipertensiunii, al diabetului si obezitatii, dar nu exista niciun tratament preventiv.

În acest context, publicarea pe site-ul Internet al “Journal of Alzheimer Disease” al unui studiu care subliniaza efectele foarte favorabile ale cafelei asupra soriceilor, trezeste sperante reale, chiar daca, desigur, rezultatele nu sunt mereu extrapolabile de la aceasta rozatoare la fiinta umana.

Profesorul Gary Arendash de la Universitatea din Florida (Statele Unite) cerceteaza de multa vreme legatura dintre cafeina si dementa.

Mai ales de când un studiu portughez a aratat, acum câtiva ani, ca persoanele bolnave de Alzheimer bausera mult mai putina cafea in cursul celor douazeci de ani care au precedat diagnosticul decât cei neafectati de aceasta maladie.

Alte cercetari, mai mult sau mai putin riguroase, au ajuns la concluzia ca un consum moderat de cafea avea un efect protector impotriva acestei demente. În acest context, Gary Arendash s-a lansat recent intr-un studiu experimental mai complex aplicat soriceilor.

Si-a procurat 55 de cobai genetic programati pentru dezvoltarea de tulburari de memorie similare maladiei Alzheimer, odata cu inaintarea in vârsta, si i-a impartit in doua grupe.

Dupa ce testele au confirmat ca acesti cobai prezentau un mare deficit de memorizare spre vârsta de 18-19 luni (echivalentul a 70 de ani la om), jumatate dintre ei au primit cafeina in ratia de apa zilnica (echivalentul a 8 cesti de cafea pe zi si 14 de ceai), in timp ce cealalta jumatate nu a primit decât apa simpla.

Peste doua luni, soriceii tratati cu cofeina au demonstrat performante net mai bune decât ceilalti cu ocazia diferitelor teste de memorie.

Potrivit autorilor studiului, competentele acestora au devenit identice cu cele ale soriceilor in vârsta, dar neatinsi de dementa.

Animalele care nu au baut decât apa, continuau sa aiba rezultate proaste la teste.

Ceea ce a fost chiar mai surprinzator, câteva saptamâni mai târziu, autopsia creierului cobailor a permis sa se constate ca cei tratati cu cafeina aveau mai putin cu jumatate de proteina beta-amiloida in creier decât ceilalti.

Or, acumularea acestei proteine sub forma de placi este una din principalele leziuni histologice caracteristice maladiei Alzheimer.

Potrivit unor cercetatori, cafeina ar restabili memoria prin reducerea unor enzime indispensabile pentru producerea proteinei beta-amiloide.

Conform altora, cafeina ar avea un efect anti-inflamator care ar face ca aceste placi de proteine sa se reduca.

De asemenea, cafeina nu amelioreaza performantele decât la soriceii care prezinta deja tulburari de memorie, si nu la cei sanatosi.

Cercetatorii, foarte entuziasti, planifica deja teste clinice la om, pentru a confirma sau infirma efectele cafeinei asupra primelor tulburari ale maladiei Alzheimer.

 

1 Stea2 Stele3 Stele4 Stele5 Stele (Ne-evaluat încă)
Loading ... Loading ...
Trimite prin email Trimite prin email

Comentează acest articol

*

NOTA: Va rugam sa folositi un limbaj decent in comentariile pe care le lasati. Folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii se vor sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul financiarul.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.