La tribunalul superior de la Praga a luat sfârşit săptămâna trecută o altă rundă a amplei bătălii juridice duse de companiile de supermarketuri OBI şi Hornbach din Cehia, procesul scoţând la iveală practici dure pe care cele două lanţuri de articole de bricolaj le folosesc în lupta pentru atragerea a sute de mii de clienţi, scrie pagina cehă de ştiri aktualne.cz.
În total, cele două companii au pe rol cinci litigii în justiţie. De această dată, tribunalul a dat un verdict în urma unei plângeri înaintate de OBI, care se declara deranjat de faptul că Hornbach dădea reduceri în supermarketurile sale pentru taloane de reduceri de la OBI. ‘Cupoanele de reduceri de la OBI le puteţi folosi şi la noi’, era reclama cu care Hornbach ademenea clienţii în pliantele sale de la trecerea dintre 2007/2008.
Clienţii care se lăsau atraşi trebuiau însă să lase la casă cuponul. Tribunalul superior din Praga, şi mai înainte de el cel local, s-au pus de acord că acest lucru înseamnă comportament “parazit” şi “imoraľ’, Hornbach nemaiavând voie să împartă pliante cu textul respectiv.
Hornbach se apăra afirmând că doreşte să asigure cel mai mic preţ de pe piaţă, aşa cum o fac şi alţi comercianţi, iar de aceea trebuie să ştie ce oferă concurenţa. ‘Atâta vreme cât comerciantul promite public că oferă cel mai mic preţ el are voie să solicite clientului cuponul concurenţei, pe care însă trebui să i-l înapoieze intact, în funcţie de cum este avantajos pentru consumator’, a decis tribunalul.
Sustragerea de clienţi pe seama cupoanelor de reducere de la concurenţă a fost obiectul unei acţiuni similare a OBI. În 2007, OBI s-a folosit de reducerile din reclama Hornbach. Atunci când acesta din urmă a atras mii de clienţi la centrul comercial nou deschis la Olomouc, cu o campanie de amploare, cadouri şi reduceri, OBI şi-a trimis acolo voluntarii.
Furgoneta lor a blocat acolo intrarea iar OBI şi-a împărţit propriile cupoane de reduceri. Încleştarea juridică a lanţurilor de produse de grădinărit şi bricolaj se află pe rol la secţiile comerciale ale tribunalului local şi superior din Praga. Preşedintele completului de la tribunalul superior a încercat să aplaneze situaţia şi să convingă cele două părţi în litigiu să se împace, însă în zadar.
Afacerea cu articole de grădinărit şi bricolaj este una dură în Cehia, supermarketurile din domeniu luptându-se pentru profituri anuale de 34 de miliarde coroane (1,3 miliarde euro), bani pe care cehii îi cheltuiesc aici. După căderea comunismului, în Cehia s-au stabilit un mare număr de lanţuri comerciale de acest gen, din acest punct de vedere ţara fiind foarte concurenţială.
Concurenţa este în mod evident mai mare în oraşele reşedinţe de regiuni, unde stau unul lângă altul şi două sau trei supermarketuri de acest gen, spunea Pavel Cabal, analist la societatea Incoma Gfk, care se ocupă cu analiza acestui tip de lanţuri comerciale.