Filmele SF au devenit realitate: Planeta din filmul “Star Wars” a fost descoperită – VIDEO

Kepler-16b, planeta care orbitează în jurul a doi aştri solari precum “Tatooine”, celebra planetă din “Star Wars” , a fost descoperită de astronomi, relatează joi (15 septembrie 2011) The Guardian.

Planeta, care se află la aproximativ 200 de ani lumină de Pământ şi are o masă similară cu cea a planetei Saturn, a fost observată de către nava spaţială Kepler în timp ce trecea prin faţa celor două stele gemene ale sale, asemănătoare Soarelui nostru.

Această trecere se numeşte tranzit al planetelor şi cauzează eclipse, astfel că lumina de la stele devine din ce în ce mai slabă şi poţi observa o planetă care orbitează în jurul stelei sale. În acest caz au avut loc trei eclipse, ultima indicând că planeta face parte din sistem.

Cum ne putem imagina acest fenomen neobişnuit? Dacă am presupune existenţa unui observator aflat pe această planetă, unde temperatura variază de la -70 de grade Celsius la -100 grade Celsius, atunci acesta ar vedea doi aştri solari răsărind, care ar sta împreună pe cer, iar în anumite ocazii ar părea ca un singur Soare, atunci când stelele trec una prin faţa celeilalte.

Alan Boss, un cercetător de la Institutul de Ştiinţă Carnegie din Washington DC şi un membru al echipei care a descoperit planeta Kepler – 16b a spus că „nu există o lumină a zilei constantă deoarece cele două stele sunt foarte apropiate”.
„Acestea se vor întâlni într-o eclipsă la fiecare 20,5 zile şi apoi se vor despărţi din nou. În timp ce are loc creşterea separării, cele două stele vor apune la ore diferite, şi astfel ar face destul de dificil să stabilim o oră a ceaiului”.

Modele de formare planetară au arătat că este posibil ca diferite planete să apară în jurul unor stele gemene, dar astronomii nu le-au putut admira, cel puţin până acum, decât în filme SF. „Această descoperire este uimitoare. Din nou, ceea ce a fost SF s-a transformat în realitate”, a spus Alan Boss.

În cele mai călduroase momente ale zilei, temperaturile pe Kepler-16b variază între -65.5 şi – 37.7 grade, astfel că e dificil să ne închipuim că planeta ar putea să adapostească vreo specie vie, la asemenea temperaturi.

Nava spaţială Kepler a fost lansată în martie 2009 pentru a descoperi planete asemănătoare Terrei între cele 155.000 de stele din contelaţiile Cygnus (Lebăda) şi Lyra (Harpa) care sunt vizibile din emisfera nordică.
Planetele se dezvăluie atunci când se mişcă prin dreptul stelei lor, sau stelelor, astfel blocând o parte din lumina stelelor care ajunge până la camera cu unghi larg a navei Kepler.

Cercetătorii conduşi de Laurance Doyle au reperat planeta după ce au observat semnale neobişnuite în datele colectate de nava Kepler.

Imaginile capturate arată două stele care orbitează una în jurul celeilalte şi care produc o eclipsă în timp ce trec una prin faţa celeilalte. Ambele stele erau mici în comparaţie cu Soarele nostru, la aproape 20% din masa Soarelui.

La o inspecţie mai atentă a imaginilor au fost dezvăluite mai multe eclipse care nu au putut fi explicate de mişcarea celor două stele, sau a unei a treia stele. În schimb, o cădere bruscă a luminii venită de la stele, care a ajuns la un nivel de doar 1,7 %, a fost atribuită unei planete care orbitează.

Astronomii au apelat la un telescop terestru, Observatorul Whipple din Arizona, cu care au monitorizat viteza schimbătoare a stelei mai grele în timp ce se mişca în jurul orbitei sale.

Aceste observaţii au oferit echipei lui Doyle detaliile de care aveau nevoie să reconstruiască orbitele probabile ale stelelor şi planetei lor. Au arătat că cele două stele orbitează una în jurul celeilalte la fiecare 41 de zile la o distanţă de 33,8 milioane de kilometri. Planeta termină o orbită circulară în jurul ambelor stele în 229 de zile la o distanţă de 104 milioane de kilometri.

Detaliile acestei descoperiri care reprezintă „prima planetă circumbinară confirmată - un motiv în plus că sistemul nostru solar este doar un exemplu al varietăţii sistemelor planetare pe care le poate crea natura”,  se găsesc în revista americană Science.

1 Stea2 Stele3 Stele4 Stele5 Stele (1 voturi, media: 5,00 din 5)
Loading ... Loading ...
Trimite prin email Trimite prin email

Comentează acest articol

NOTA: Va rugam sa folositi un limbaj decent in comentariile pe care le lasati. Folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii se vor sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul financiarul.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.