Se pune cruce şi pe căile ferate! Dacă aşa ne spune FMI-ul…

Se pune cruce şi pe căile ferate! Dacă aşa ne spune FMI-ul…

- Economic vorbind, ne îndreptăm spre America Centrală şi de Sud. Dar nu spre state cum sunt Venezuela, Argentina sau Brazilia, care au o conducere în mod evident dedicată progresului şi prosperităţii naţiunii. Noi mergem spre modelul oferit de Nicaragua, Panama, Honduras, Ecuador etc., victime ale neocolonialismului de tip corporatist şi ale marii finanţe internaţionale. Pentru că la noi nu se construieşte, ci se distruge.

Cam acesta ar fi concluzia logică, dacă ne uităm la “evoluţia” în domeniul strategic al infrastructurii şi transporturilor feroviare. Iată două ştiri de ultimă oră, apărute în presa de ieri şi de azi.

Ştirea A: “CFR SA trebuie să închidă linii de cale ferată pentru care nu există cereri de privatizare”.

Ştirea B: “Exclusiv – România nu va mai produce locomotive şi trenuri de metrou”.

Potrivit ştirii A, meniul de criză servit guvernului român de atotputernicul FMI prevede “tunderea” Companiei Naţionale Căile Ferate Române S.A., care va rade un număr suficient mare de kilometri de cale ferată.

Din totalul de 22.298 km drum de fier existent în 1998, România a pierdut deja aproape 2.800 km, pentru că la ora aceasta Memorandumul semnat de România cu FMI prevede “aducerea sub 15.500 km a lungimii reţelei aflate în managementul CFR”, respectiv “aducerea la 4.000 km a lungimii liniei de cale ferată sub management privat”.

Însumate, cele două domenii, de stat şi privat, fac exact 19.500. Din aceştia vor mai dispărea câteva sute de kilometri de cale ferată, căci numai în viitorul apropiat vor fi scoase la licitaţie pentru mentenanţă privată trasee însumând 1.600 km iar segmentele care nu vor putea fi privatizate.

Ştirea B ne arată că, după o serie de faulturi repetate şi nesemnalizate de “arbitrul de centru” (Guvernul, prin structurile sale care gem de semnificaţie a denumirilor, cum ar fi Ministerul Industriilor sau Ministerul Dezvoltării, dar şi altele), statul român a placat cu totul fabricantul de vehicule motrice feroviare, Electroputere S.A., pe care, prin refuzul de a-i mai cumpăra produsele, o împinge să renunţe la a le mai fabrica.

Articolul arată că această decizie urmează a fi luată în următoarea şedinţă a adunării generale a acţionarilor, care prevede “aprobarea desfiinţării Diviziei de Vehicule Feroviare şi Urbane”.

De o bună bucată de vreme, sportul naţional nu mai e furatul, nici băutul, ci buldozeritul! Nu trece o zi fără să văd buldozere şi concasoare în acţiune pe terenurile unde altădată se înălţau fabricile ieşene. Le radem, să facem loc de supermarketuri! Doar oferă şi alea locuri de muncă. Şi la fel se întâmplă în toată ţara!

O să devenim o naţiune de vânzători, de portari şi de angajaţi la raft. Căci, se vede treaba, Campionatul Naţional de Buldozer – viteză, atent coordonat şi din exterior, nu poate fi oprit cu una cu două. Nici măcar în acest domeniu, repet, strategic.

Criză, criză, dar chiar aşa, domnilor? Alţii inaugurează infrastructură feroviară  ultramodernă pentru TGV (Train à Grand Vitesse, care circulă cu peste 300 km/h) iar noi închidem mii de kilometri de cale ferată, care a costat enorm şi care ar trebui să ne fie folositoare acum? Procedăm ca în cazul fabricilor, pe care le-am modernizat, le-am retehnologizat cu buldozerul? Iar pe cele care au scăpat şi au reuşit să fie totuşi privatizate, le sugrumăm cu mâinile noastre, dacă n-au căzut pradă urgiei schimbării motorului economic!

Hai, domnule, să radem totul! Pe urmă ce-o să mai dărâmăm? Blocurile de locuit construite pe vremea lui Ceauşescu, probabil, da? Putem locui şi sub cerul liber, aşa-i? Aşa-i, dacă ne spune FMI-ul…

Ion SCUTARU

 

1 Stea2 Stele3 Stele4 Stele5 Stele (4 voturi, media: 5,00 din 5)
Loading ... Loading ...
Trimite prin email Trimite prin email

5 Comentarii

  1. zooom

    sa va chis in freaza bai politruci ingusti ,

    un ardelean ;)

  2. paul

    ar fi fost un articol foarte bun acum 20 de ani.pai ce-ai fi vrut domnule,sa producem Aro sau motorete Mobra in continuare?le-ai cumpara dumneata?in Romania anului 2012 ,numai sectorul auto exporta de 12 mld.euro.aprope de doua ori total exporturi in 1989.

  3. Ing.

    Electroputere nu mai produce locomotive si metrouri din 1993! De atunci a mai trait din reparatii, din contractul de asamblat metrouri Bombardier si din cele 15 tramvaie produse pentru RATB mai de mult, dar NU a mai produs vreo locomotiva. Tocmai pentru ca locomotiva din 1993 era identica cu cea din 1973, deci nu era competitiva. Practic, statul a lasat EP sa decada, apoi a provatizat-o pe o suma modica comparativ, de exemplu, cu valoarea terenului de sub ea. Mai frumos, un SRL din Craiova, fara vreo licenta, a profitat de faptul ca locomotivele electrice facute la Craiova aveau componentele principale produse in alte fabrici si nu aveau drepturi de autor pe design si s-a apucat sa produca locomotive asemanatoare, aducand modificari la actionarea motoarelor, transformator si servicii auxiliare. Si, pe langa vaca de muls CFR, au dat una si la export. Evident, treaba asta putea sa o faca si Electroputere, da’ nu s-a vrut. Acum nu se mai poate face nimic.
    Tot ce se mai poate spera e ca halele inchise vor fi cumparate de GFR (cum se zvonea mai demult), care are tot interesul sa aiba unde sa-si repare cele peste 100 de locomotive din dotare.

  4. romanul

    rau imi pare dar constat ca are dreptate autorul

  5. Sergiu Chirila

    FMI = Falimentarea Romaniei

Comentează acest articol

*

NOTA: Va rugam sa folositi un limbaj decent in comentariile pe care le lasati. Folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii se vor sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul financiarul.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.