Ce reprezintă Masa Tăcerii, Poarta Sărutului şi Coloana Infinită?

În urmă cu şapte decenii, la Tîrgu Jiu avea să se nască o capodoperă a geniului uman, al cărui creator a fost binecunoscutul sculptor român, Constantin Brâncuşi. De pe mâinile sale a ieşit o lucrare de artă monumentală de mare amploare, cunoscută sub numele de Ansamblul monumental de la Tîrgu Jiu, care stă şi astăzi mândru primind pe oricine doreşte să-i păşească pragul. Lucrarea lui Constantin Brâncuşi este un omagiu adus eroilor căzuţi în timpul Primului Război Mondial şi a fost înscris pe Lista Monumentelor Istorice.

 

  • Omagiu adus eroilor neamului

Ansamblul sculptural al lui Brâncuşi se află în Parcul Central din oraşul Tîrgu Jiu şi cuprinde mai multe componente care se întind pe o distanţă de aproape 1,5 kilometri. Masa Tăcerii, Poarta Sărutului şi Coloana Infinită, toate unite într-o creaţie desăvârşită făcută de mâinile artistului român Brâncuşi, lăsându-ne o mare avere cu care ne mândrim oriunde în lume.

Minunata creaţie a lui Brâncuşi a fost realizată între anii 1937-1938 şi s-a născut la solicitarea Ligii Naţionale a Femeilor Gorjene, în 1935, care au gândit că trebuie adus un omagiu eroilor gorjeni care au căzut pe câmpul de luptă în Primul Război Mondial. Constantin Brâncuşi a răspuns acestei solicitări şi nu a acceptat să fe plătit pentru creaţia sa.

Cele trei componente sculpturale care întregesc Ansamblul monumental sunt dispuse pe aceeaşi axă, orientată de la apus spre răsărit, sălăşluite de o a patra componentă numită Aleea Scaunelor. Intrarea în Parcul Central se face pe sub Poarta Sărutului, care face parcă trecerea spre o altă dimensiune încărcată de simboluri şi semnificaţii. Aproape orice cuplu care trece pe sub poartă se sărută, dorind, în mod mai mult sau mai puţin conştient, să se apropie de sentimentul unei iubiri înălţătoare.

Drumul continuă cu Aleea Scaunelor, pe marginile căreia se găsesc câte 15 scaune care sugerează momentele de cugetare asupra etapelor vieţii. La capătul aleii, după ce urci câteva trepte, se arată mândră Masa Tăcerii.

 

  • Coloana fără Sfârşit – opera centrală a geniului brâncuşian

Însuşi Brâncuşi spunea despre creaţia sa:

„O alee, care plecând de pe digul Jiului, care este locul de evocare al actelor de vitejie gorjeană, ar trece pe sub un portal, ce în viitor ar marca şi intrarea în grădina publică, pentru ca, continunând spre biserica ce se renovează, să se termine această cale ce va purta chiar şi denumirea de Calea Eroilor, la monumentul recunoştinţei, întruchipat dintr-o coloană înaltă de circa 29 m, înălţându-se fără sfârşit, aşa cum trebuie să fie şi recunoştinţa noastră”.

Masa Tăcerii a fost lucrată în piatră, calcar de Bampotoc, şi reprezintă simbolic masa de dinaintea bătăliei la care urmau să participe ostaşii români. Scaunele din jurul mesei sunt în formă de clepsidră, care măsoară simbolic timpul, şi sunt în număr de 12, amintind de numărul apostolilor.

Masa reprezintă şi un simbol al reunirii familiei şi al meditaţiei, dorinţa lui Brâncuşi fiind ca lucrarea sa să determine renaşterea acestui vechi obicei străbun.

Poarta Sărutului reprezintă simbolic trecerea spre o altă viaţă.

Numită de sculptor uneori „Templul sărutului”, a fost realizată manual de Brâncuşi, ajutat de câţiva cioplitori. Este din piatră de Bampotoc (527x658x184cm). Se ştie din mărturii orale că amplasamentul ei a fost schimbat de două ori înainte de a se stabili locul pe care s-a ridicat.

Stâlpii „Coloanei sărutului” prezintă multiplicat simbolul ochilor îngemănaţi, iar arhitrava „Porţii sărutului” reproduce, incizat de patruzeci de ori „Sărutul”din Montparnasse, sugerând o horă.

Brâncuşi îi mărturisea sculptoriţei Malvina Hoffman : „La început am săpat în piatră grupul celor două făpturi înlănţuite…, în urmă, după lung timp m-a purtat gândul spre chipul unei porţi prin care să se poată trece dincolo. Acum am intenţia, să dezvolt siluetele în motivul de deasupra porţii”.

Referindu-se la această sculptură, Mircea Eliade spunea: „Sunt unele teme din literatura noastră populară extraordinar de bogate din punct de vedere dramatic. De pildă Poarta, care împlineşte în viaţa poporului român rolul unei făpturi magice, care veghează la toate actele capitale din viaţa omului. Prima trecere pe sub poartă înseamnă aproape o intrare în viaţă, în viaţa reală de-afară. Poarta veghează la căsătorie, şi pe sub poartă mortul e dus, solemn, spre lăcaşul de veci. Este, atunci, o reîntoarcere în lumea dintâi: ciclul e închis, şi poarta rămâne mai departe, cu un om mai puţin, să vegheze alte naşteri, alte nunţi, alte morţi”.

Coloana Infinită sau Coloana fără Sfârşit este simbolic, coloana a „sacrificiului infinit”, reprezentând o axă a lumii, menită să sprijine bolta cerului pentru veşnicie. Lucrarea este de-a dreptul impresionantă şi măsoară 29,33 de metri înălţime. Este formată din 17 module în formă de romb din fontă, cu semimodule la capete, unde lipsa soclului şi a capitelului indică lipsa începutului şi a sfârşitului. Modulele Coloanei au fost turnate la Atelierele Centrale din Petroşani.

Coloana fără Sfârşit este, de fapt, opera centrală şi cea mai importantă a întregii creaţii a sculptorului Brâncuşi care se ridică impunătoare spre cer, înălţând simbolic sufletele erorilor neamului. Coloana Infinitului se află în celălalt capăt al oraşului, fiind despărţită de Masa Tăcerii şi Poarta Sărutului de strada numită Calea Eroilor, care nu are nicio cotitură şi se întinde pe o distanţă de 1,2 kilometri. În realizarea acestei coloane, Brâncuşi s-a inspirat din arta şi arhitectura populară de la 1800, astfel că la casele ţărăneşti construite în perioada lui 1800 existau stâlpi asemănători Coloanei.

Coloana Infinitului din Târgu Jiu are o înălţime de 29,330 metri şi o greutate de 29,173 Kg. Este construită din metal feros (plăci din fontă), după formula 1/2 + 15 + 1/2 şi după „legea armoniei plastice”, descoperită şi perfecţionată de Brâncuşi, de forma 1 – 2 – 4, unde 1 = 45 cm (mărimea laturii mici a triunghiului de piramidă, de forma unui pătrat), 2 = 90 cm (mărimea laturii mari a trunchiului de piramidă, de forma unui pătrat), 4 = 180 cm, înălţimea trunchiului de piramidă. Trunchiurile de piramidă, goale pe dinăuntru, sunt fixate cap la cap pe un miez central de oţel, cu secţiune pătrată, uniformă pe toată înălţimea Coloanei Infinitului.

Exteriorul Coloanei a fost curăţat prin sablare cu nisip special, ulterior fiind pulverizate două straturi de praf metalic, unul de zinc şi celălalt de alamă, la o temperatură mai ridicată.

Coloana Infinitului a devenit obiect de studiu pentru oamenii de ştiinţă din ţara noastră, mulţi dintre ei întrebându-se dacă Brâncuşi cunoştea la acea vreme (anii 1935/1936) efectul de piramidă.

Aceasta conduce la ideea că simbolurile dăltuite de Brâncuşi în piatră activează în cei care le privesc, planurile profunde, intime, eliberând energiile blocate, ridicând calitatea conştiinţei şi a iubirii necondiţionate.

„Eu vreau să sculptez forme care pot da bucurie oamenilor”, spunea el, şi ce altceva poate însemna Bucuria, dacă nu îndumnezeire, adică armonia trăită pe toate planurile?

Semnificaţia creaţiei lui Brâncuşi a fost supusă şi altor interpretări. Una dintre ele este aceea că Masa Tăcerii ilustrează Cina cea de Taină, în care cei 12 Apostoli  se află în jurul lui Iisus. Cele 12 scaune din jurul mesei sunt Apostolii, iar Masa îl reprezintă pe însuşi Iisus.

Poarta Sărutului este, de fapt, Monumentul Întregirii Neamului, în care Sărutul reprezintă Unirea. Aleea Scaunelor reprezintă parcurgerea unei anumite etape a vieţii şi soarta fiecăruia. Coloana fără Sfârşit reprezintă urcuşul şi coborâşul vieţii, dar şi înălţarea la cer a sufletelor eroilor.

Ansamblul monumental de la Tîrgu Jiu a fost trecut pe Lista Monumentelor istorice 2004. Totodată, ansamblul oferă astăzi un cadru ideal pentru desfăşurarea manifestărilor culturale. Ansamblul sculptural poate fi vizitat oricând.

Ecaterina Pop

6 comments

Get RSS Feed
  1. stefanescu cornelia

    Un sculptor genial din Romania si-a luat si el drumul pribegiei in Franta ! Guvernul francez i-a oferit un spatiu unde a lucrat si a trait ! Dupa moarte spatiul a devenit muzeu , pe care l-am vizitat ! Guvernele Romaniei au facut muzeu lui Constantin BRANCUSI ?Muzeul este chiar in paris !

  2. buta alexandru

    coloana infinitului-infinit este ceva ce nu se poate atinge, la capatul infinitului ce este?
    nu am ajuns inca sa vizitez aceste capodopere, o sa va spun parerea mea dupa ce le voi vizita, vreau sa le vad.

  3. cristi afrim

    Semnificația creației lui Brâncuși a fost una RELIGIOASĂ, iar când au venit comuniștii a fost supusă şi altor interpretări adica ce știți azi- partea religioasă o știu doar câțiva, că dacă o ştiau scria pe undeva de ea , eu am căutat dar nu am găsit nimic dar am făcut rost de ea şi o am si eu scrisă de un profesor în religie , dar primăria odată cu restaurarea au refăcut parcul si au luat masa de după coloană care face parte tot din asamblu, dar ei stiind doar varianta comunistă ii încurca, nu stiau ce reprezintă, aşa că au luat-o de acolo, acolo fiind pusă de Brâncuşi , după înăltare sufletului la cer ( coloana ) venea masa mică- pomana.
    Masa mică îi mutată în parculeţul de lângă prefectură.
    Cine doreşte să ştie varianta corectă – partea religioasă… scrie email cristi_afrim@yahoo.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete și atribute HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>