– Se schimbă etichetele alimentelor vândute în magazine. Din decembrie, producătorii trebuie să dea mai multe detalii legate de compoziţia produselor, iar literele şi cifrele vor avea dimensiuni standard, pentru a fi mai uşor de citit. Tot consumatorii sunt cei care vor plăti modificările – produsele se vor scumpi cu câteva procente, avertizează procesatorii.
Litere minuscule şi mai multe etichete lipite una peste alta. Multe dintre alimentele din magazine au astfel de etichete, aşa că nu e de mirare că sunt oameni care le citesc cu mare greutate.
„Dacă vorbim despre un produs congelat, etichetele sunt scoase la imprimantă, nu rezistă la variaţia de temperatură”, spune Sorin Mierlea, reprezentant al Asociaţiei Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor.
Totul se va schimba însă la finele anului, când producătorii români şi comercianţii se vor alinia noilor norme europene.
Din decembrie, cifrele si literele de pe etichete vor avea o dimensiune minimă a caracterelor de 1,2 mm, în cazul ambalajelor mari, şi 0,9 mm la cele mici, astfel încât să fie uşor de citit.
„Noutăţile legislative sunt prevăzute în contractele comerciale. Operatorul trebuie sa respecte prevederile internaţionale”, spune Delia Nica, secretar general al Asociaţiei Naţionale a Marilor Reţele Comerciale.
Consumatorul este însă cel care va plăti aceste schimbări.
„Dacă doreşte să consume mai documentat, există un preţ. Dacă un produs costă 10 lei, va fi 10,2 lei”, spune Alex Jurconi, reprezentantul Asociaţiei Române a Cărnii.
Preţul preparatelor din carne ar putea creşte şi cu 15 procente, de anul viitor, dacă Uniunea Europeană va decide că producătorii trebuie să treacă pe etichetă şi ţara de provenienţă a materiei prime.
Informaţii trecute pe etichete (din 13 decembrie 2014)
-denumirea produsului
-lista ingredientelor
-lista de alergeni
-cantitatea materiei prime
-valabilitatea produsului
-numele producătorului şi adresa
-ţara de origine sau locul de provenienţă
-informaţii nutriţionale