Evoluția uzinelor Electroputere Craiova de la ‘citadela electrotehnicii românești’ la spațiu pentru un mall poate fi considerat un exemplu al modului în care au ajuns marile societăți din industria românească dinainte de 1989 pe parcursul a peste 20 de ani de economie de piață.
Fondată la 1 septembrie 1949 și destinată producției de utilaj electrotehnic greu, numele ‘Electroputere’ este legat de realizarea sistemului energetic românesc și modernizarea sistemului feroviar și urban. Primele transformatoare de forță au fost realizate în concepție proprie începând cu anul 1951, producția de transformatoare dezvoltându-se atât prin creșterea puterii nominale, cât și prin folosirea de materiale noi pentru miezuri magnetice.
În perioada 1960-1965 se diversifică producția și se achiziționează licența ELIN Austria pentru autotransformatorul de 200 MVA și licența ASEA Suedia pentru transformatorul locomotivei electrice.
Etapa 1965-1975 este caracterizată prin reorganizarea fabricației de transformatoare, construcții de noi hale de fabricație și realizarea cu forțe proprii a transformatoarelor de 400kV și de 400MVA.
Primul transformator de 440MVA a fost construit în 1987 pentru Centrala Nucleară Cernavodă, cel mai mare transformator livrat în România. Laboratoarele de încercări cunosc, de asemenea, o însemnată dezvoltare, asigurând o diversificare a producției de transformatoare necesară atât în țară cât și la export, pentru care se realizează toate probele de încercare.
În perioada 1949-1960 au fost produse locomotive electrice de mină și de tramvaie, iar din 1960 s-a trecut la fabricația de Locomotive Diesel Electrice fabricate timp de 15 ani sub licenta BBC Elveția și a locomotivelor electrice de 4100 kW sub licența ASEA Suedia, după care au fost integrate complet și au căpătat eticheta „fabricat în România”. După anul 1989, activitatea fabricii de locomotive a fost axată pe modernizarea și reparația capitală a locomotivelor tip LDE 2100 CP și a locomotivelor electrice de 5100 kW.
Fabricația de mașini electrice rotative a început în anul 1950, asimilându-se peste 400 de tipuri de mașini electrice. Pe baza cercetării proprii, cât și a introducerii în fabricație a unor licențe de la BBC și ASEA, în perioada 1965-1970 s-a extins clasa de izolație ‘F’ la întreaga fabricație, Electroputere fiind printre primele firme din Europa în acest domeniu. În perioada 1980-1985 s-au asimilat și executat, pe bază de licență GENERAL ELECTRIC Canada și ANSALDO Italia, motoare electrice pentru centrale nucleare, conferind fabricației de mașini electrice rotative un plus de tehnicitate.
Datorită unui însemnat volum de investiții, cooperării cu firme de prestigiu din Elveția, Suedia, Franța, Germania și Italia, precum și a eforturilor unui mare număr de specialiști, marca ELECTROPUTERE a devenit cunoscută în peste 100 de țări de pe toate meridianele globului.
Din 1991, s-a constituit în societate pe acțiuni și a intrat într-un proces de restructurare care a constat, în cea mai mare parte, în concedieri masive de personal. După mai multe încercări eșuate, ELECTROPUTERE a fost privatizată în luna noiembrie 2007, pachetul majoritar de acțiuni de 86,28% fiind cumpărat de la statul român de firma saudită Al-Arrab Contracting Company Limited cu 2,34 milioane euro. Chiar dacă la cumpărare reprezentanții firmei saudite au anunțat că nu vor vinde terenul, ci vor dezvolta activitatea fabricii, la sfârșitul anului 2011 au vândut dezvoltatorului imobiliar K&S Developments circa 12 hectare de teren din curtea societății cu un preț vehiculat de 30 milioane euro, unde a fost ridicat un mall care poartă numele de ElectroputereParc.
De peste 10 ani la Electroputere Craiova a fost sistată producția de locomotive, singurele fabrici care mai funcționează acum în Electroputere fiind Fabrica de Mașini Electrice Rotative (MER) și Trafo—Fabrica de transformatoare de mari puteri produse pentru sistemele energetice din diverse țări, în special din zona balcanică și Orientul Apropiat.