Anul 2014 a înregistrat prima creștere a pieței auto românești după șase ani consecutivi de scăderi puternice. Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile /APIA/ estimează că pe întreg anul se va atinge, sau poate chiar va fi depășit, nivelul de 100.000 de autovehicule vândute.
Aceste volume de vânzări sunt departe de vârful din 2007, când în România au fost comercializate peste 360.000 de autoturisme și vehicule comerciale, însă, în contextul în care afacerile din sectorul auto au fost în scădere continuă în ultimii șase ani, rezultatele din 2014 reprezintă un balon de oxigen pentru industria auto, chiar dacă, la nivelul operatorilor din piață, afacerile nu simt un reviriment la fel de puternic pe cât arată aceste cifre de vânzări.
Potrivit APIA, pentru recuperarea investițiilor efectuate în anii premergători crizei, dar și pentru stabilizarea afacerilor din sectorul distribuției de autovehicule, este necesar ca evoluția să continue pe aceleași coordonate, astfel încât să se ajungă în circa trei ani la jumătatea volumului din 2007, respectiv 180.000 unități.
Ultimele date publicate de APIA vizează situația vânzărilor după 11 luni din 2014, care arată un număr neîntrerupt de 17 luni consecutive (din iulie 2013) de creștere a pieței auto locale față de lunile similare din anul precedent.
Piața auto din România a consemnat, în primele 11 luni din 2014, o creștere de 24,1%, comparativ cu datele raportate în aceeași perioadă de anul anterior, în timp ce producția națională de autovehicule a scăzut la 363.905 de autovehicule. Producția națională de autovehicule a scăzut, în intervalul ianuarie — noiembrie, cu 3,5% față de aceeași perioadă din anul anterior, cele mai multe mașini (86,5%) fiind produse de Dacia, respectiv 314.719 unități. În primele 11 luni ale anului, Ford a produs în România 49.178 de unități (13,5% din total), iar Roman Brașov 5 unități.
Volumele cele mai mari le-au înregistrat Dacia Duster (160.769 unități, dintre care 18.303 în luna noiembrie), urmată de Dacia Logan (73.652 unități, din care 4.885 unități în noiembrie), Ford B-MAX (49.178 unități, din care 3.302 în noiembrie), Dacia Sandero (42.006 unități) și Dacia Logan MCV (38.292 unități).
În ceea ce privește exporturile, Dacia Duster rămâne în top, după 11 luni, cu 152.352 unități, urmat de Logan cu 62.253 unități și Ford B-MAX cu 48.979 unități. La nivelul lunii noiembrie, au fost exportate 33.727 unități, ceea ce face ca, în perioada ianuarie-noiembrie a.c., să se consemneze un export total de 335.649 unități, mai mult cu 0,4% față de perioada similară din anul anterior.
După primele 11 luni din acest an, volumul total al vânzărilor de autovehicule a ajuns la 92.512 unități, în creștere față de aceeași perioadă din 2013, cu 24,1%. La nivelul lunii noiembrie, s-a înregistrat un volum total de 9.396 autovehicule, dintre care 7.695 autoturisme, cu 14,5% mai mult decât în luna similară din anul anterior.
Pe segmentul modelelor, Dacia Duster a fost cel mai bine vândut model în luna noiembrie, urmat de Dacia Logan (locul 1 după 11 luni), Dacia Sandero (locul 3 după 11 luni), Ford Fiesta (locul 6 după 11 luni) și Skoda Octavia (locul 4 după 11 luni).
În funcție de tipul de combustibil, ponderea motoarelor diesel este de 55,7%, în creștere față de 2013, când aceasta era de 53,3%. De asemenea, se menține numărul de 8 mărci, respectiv 7 modele din primele 10 care au o pondere a vânzărilor cu motorizări diesel peste ponderea medie a vânzărilor totale (55,7%), unele modele având ponderi ale motorizării diesel care depășesc 75% din vânzările totale ale respectivului model.
În iulie 2014, Dacia a marcat 15 ani de la privatizare. De la intrarea sa în grupul Renault, în 2 iulie 1999 (data semnării contractului de privatizare), Dacia a devenit un actor major al economiei românești. Astăzi, Dacia este cel mai mare exportator al României și compania cu cea mai mare cifră de afaceri din țară.
În cifre, prezența Renault în România înseamnă 17.000 angajați (din care 31% sunt femei), 2,3 miliarde de euro investiții, 4,48 miliarde de euro cifra de afaceri în 2013, 2,9% din Produsul Intern Brut al României, 130.000 de locuri de muncă generate în industria auto (peste 1.500 de furnizori implantați în România).
La finalul anului, Asociația Presei Auto din România /APAR/ a ales noul Opel Corsa ca ‘Mașina Anului 2015 în România’.
Noul Opel Corsa a primit cel mai mare punctaj din partea juriului format din jurnaliști — 206 puncte, urmat la mare distanță de VW Passat — 146 puncte și Ford Focus — 107 puncte. În finala competiției au fost selectate zece modele de automobile, iar criteriile de departajare au vizat designul, manevrabilitatea, noutățile tehnice, confortul, securitatea, consumul, prețul, relevanța pentru piața românească și imaginea de marcă. (Agenţia Naţională de Presă AGERPRES)